خدمات ویژه
شماره های تماس: 5-03135112051

با کاهش تنها 5% از وزن بدن چه اتفاقاتی برای شما می افتد؟

تأثیر 5% چه قدر است؟
برای برخوردار شدن از فواید کاهش وزن نیازی نیست که شما به وزن دوران دبیرستان خود برسید. کم کردن تنها چند کیلو فواید بسیار زیادی برای شما به همراه داشته و تغییرات بسیار زیادی را در وضعیت سلامتی شما ایجاد خواهد کرد. کاهش پنج درصد از وزن کل بدن، به عنوان مثال کاهش حدود 5 کیلوگرم برای فردی که حدود 90 کیلوگرم وزن دارد، می تواند منجر به بهبود اکثر مشکلات سلامتی وی شده و وضعیت سلامت عمومی این فرد را به وضوح ارتقا دهد.

کاهش فشار بر روی مفاصل  
تنها حدود 5 کیلوگرم اضافه وزن، حدود 18 کیلوگرم فشار بر زانوها و دیگر مفاصل پایین تنه وارد می کند. این فشار منجر به افزایش روند فرسوده شدن مفاصل می شود. چربی های اضافه همچنین می توانند منجر به بروز التهاب در بدن شوند به شیوه ای که مواد شیمیایی موجود در بدن با گذشت زمان به بافت های بدن از جمله مفاصل آسیب می رسانند. کم کردن حتی مقدار کمی وزن منجر به تعدیل این شرایط شده و از شدت آن می کاهد. اگر شما همچنان به کاهش وزن ادامه دهید احتمال ابتلا به آرتروز را در آینده کاهش می دهید.

پیشگیری از دیابت نوع دوم
در صورتی که شما نسبت به مردم عادی بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری باشید (یکی از اعضای خانواده مبتلا به این بیماری باشد) کاهش وزن یکی از دو روشی است که می توانید از بروز این بیماری پیشگیری کرده یا وقوع آن را به تعویق بیندازید. روش دوم ورزش با شدت متوسط حداقل 30 دقیقه در 5 روز از هفته می باشد. اگر شما حدود 72.5 کیلو باشید، با کاهش 3.5 تا 5.5 کیلو قادر به برخورداری از منافع کاهش وزن در خصوص پیشگیری از دیابت خواهید بود. در صورتی که شما هم اکنون مبتلا به دیابت می باشید، با کاهش وزن قادر به کنترل قند خون خواهید بود، می توانید میزان مصرف داروهای خود و عوارض قلبی ناشی از بیماری دیابت را به حداقل برسانید.

 

افزایش سطح چربی خوب در بدن
شما می توانید سطح ال دی ال یا چربی بد خون خود را با مصرف انواع داروها و غذاهای سالم کاهش دهید اما افزایش سطح چربی خوب (اچ دی ال) که نوع بد آن (ال دی ال) را کاهش می دهد سخت تر می باشد. هرچه سطح اچ دی ال خون (چربی خوب) افزایش یابد به همان اندازه برای سلامتی شما مفید می باشد. با ورزش و کاهش وزن شما قادر به کنترل سطح اچ دی ال خون خواهید بود (بیش از 60 میلی گرم در دسی لیتر) و در نهایت احتمال ابتلا به انواع بیماری های قلبی را کاهش می دهید.

کاهش سطح تریگلیسرید
سطح بالای تریگلیسرید (بیش از 200 میلی گرم در دسی لیتر) در خون منجر به افزایش احتمال ابتلا به انواع بیماری های قلبی می شود. اگر حتی کمی وزن خود را کاهش دهید قادر خواهید بود سطح تریگلیسیرید را به سطح نرمال و طبیعی (حدود 150 میلی گرم در دسی لیتر) برسانید.

کاهش فشار خون بالا
اضافه وزن منجر به افزایش فشار خون و افزایش فعالیت قلب می شود. اگر 5% از وزن خود را کم کنید تا حدود 5 واحد قادر به کاهش فشار خون خواهید بود. برای کاهش فشار خون در کنار کاهش وزن توصیه می شود که مصرف نمک را محدود کرده و میزان بسیار زیادی سبزیجات، میوه و لبنیات کم چرب به رژیم غذایی خود بیفزایید.

 

 

برعکس کردن روند مقاومت به انسولین
چربی ها به خصوص چربی های اطراف شکم، در عملکرد انسولین اختلال ایجاد می کنند. این چربی ها مانع اثر گذاری انسولین بر سلول های بدن می شوند. انسولین هورمونی است که سطح قند در بدن را متعادل می کند. در چنین شرایطی حتی اگر پانکراس میزان انسولین زیادی را تولید کند باز هم قادر به کنترل قند خون نبوده و سطح آن در خون افزایش می یابد. حل کردن چربی های اطراف شکم و حتی کم کردن کمی از وزن می تواند این شرایط را برعکس کرده و منجر به بهبود عملکرد انسولین و در نتیجه تنظیم قند خون شود.

کاهش احتمال ابتلا به سرطان
به نظر می رسد که اضافه وزن منجر به افزایش احتمال ابتلا به برخی از انواع سرطان ها از جمله سرطان سینه، روده بزرگ (کولون) کبد، کلیه، تخمدان ها، دهانه رحم و پروستات می شود. شواهد قطعی مبنی بر عدم ابتلا به این نوع سرطان ها در اثر کاهش وزن وجود ندارد اما با کاهش وزن تغییراتی در بدن شما رخ می دهد که تا حدودی احتمال ابتلا به این سرطان ها را کاهش می دهد. به عنوان مثال برخی هورمون ها از جمله انسولین، استروژن و آندروژن مرتبط با بروز برخی از انواع سرطان ها می باشند. با کاهش وزن سطح این هورمون ها در خون کاهش پیدا کرده و در نتیجه احتمال ابتلا به برخی از انواع سرطان ها نیز کاهش می یابد.

بهبود وقفه تنفسی در خواب
افرادی که دارای اضافه وزن می باشند در پشت گلوی خود دارای بافت های اضافی می باشند. در فردی با ویژگی های ذکر شده هنگام خواب یا استراحت، این بافت های اضافی با فشاری که به ناحیه اطراف خود وارد می کنند منجر به مسدود شدن مسیر عبور هوا می شوند. در چنین شرایطی بارها و بارها حین خواب وقفه تنفسی ایجاد می شود و این مسأله خود منجر به بروز بسیاری از مشکلات سلامتی به خصوص مشکلات قلبی می شود. کمی کاهش وزن منجر به بهبود چنین شرایطی می شود گاهی حتی منجر به درمان قطعی این شرایط می شود.

 

خواب طولانی تر و بهتر
احتمالاً در صورتی که 5 درصد از وزن خود را کم کنید، شرایط خواب شما بهبود خواهد یافت. طبق تحقیقات در صورتی که کم تر از 5% وزن کم کنید، تغییرات محسوسی در کیفیت خواب خود احساس نخواهید کرد. در یک تحقیق مشخص شد، افرادی که 5% از وزن خود را کم کرده بودند، در مقایسه با قبل حدود 21.6 دقیقه بیشتر می خوابیدند در صورتی که افرادی که کم تر از 5% وزن خود را کم کرده بودند حدود 1.2 دقیق بیشتر می خوابیدند.

بهبود خلق و خو
کاهش وزن منجر به بهبود خلق و خوی شخص می شود. احتمال می رود افزایش مدت زمان خواب و بهبود شکل فیزیکی شخص از عوامل بهبود خلق و خو محسوب شود. در یک مطالعه افراد افسرده ای که دارای اضافه وزن بودند، بعد از کاهش 8% از وزن بدن خود بهبود قابل ملاحضه ای در افسردگی خود مشاهده کردند. مطالعات دیگر نشان داده اند که اگر فرد روند کاهش وزن خود را بدون وقفه ادامه دهد، بعد از دو سال حال او حتی بهتر نیز خواهد شد.

کاهش التهاب
سلول های چربی به خصوص چربی های اطراف شکم، قادر به ترشح مواد شیمیایی هستند که منجر به التهاب بافت های بدن می شود. ادامه ترشح این مواد از سلول های چربی در نهایت منجر به بروز مشکلاتی از قبیل آرتروز، سکته، حمله قلبی و دیگر انواع مشکلات قلبی می شود. در صورتی که 10% از وزن بدن خود به خصوص چربی های اطراف شکم را کم کنید احتمال ابتلا به انواع بیماری های تهدید کننده سلامت بدن، ناشی از چاقی را کاهش می دهید.

 

 

راهکارهایی برای کاهش وزن


کاهش وزن از طریق تعدیل رژیم غذایی
هیچ گونه رژیم غذایی ایده آلی برای کاهش وزن وجود ندارد. اما با رعایت برخی اصول اولیه شما به راحتی قادر به کاهش وزن خواهید بود. نصف بشقاب خود را از انواع سبزیجات و میوه ها پر کنید. دقت کنید که پروتئین های مصرفی شما از گوشت های کم چرب و مواد غذایی تصویه نشده تهیه شده باشند. مصرف غذاهای دریایی، انواع لوبیاها، مغزیجات و آجیل ها را افزایش دهید. مصرف نان سفید و برنج سفید را کاهش داده و از انواعی استفاده کنید که با استفاده از غلات کامل تهیه شده باشند مانند برنج قهوه ای، نان جو و .....


ورزش
برای حفظ سلامتی خود، حداقل در پنج روز از هفته و هر روز حدود نیم ساعت ورزش سبک ضروری می باشد. دوچرخه سواری یا پیاده روی سریع گزینه های مناسبی می باشند. اما برای کاهش وزن باید بیشتر از این حد ورزش کنید و یا حتی شاید لازم باشد برای محکم کردن ماییچه های خود برخی تمرینات ورزشی به همراه وزنه های سبک را انجام دهید. توصیه می شود در این خصوص با پزشک خود مشورت نمایید به خصوص اگر برای مدت زمان طولانی ورزش نکرده اید.