خدمات ویژه
شماره های تماس: 7-03135548151

فواید پیاده روی روزانه

 

این مقاله در یک نگاه:
اگر در طول هر یک ساعت دو دقیقه پیاده روی کنید...
طول عمر شما افزایش یافته و احتمال بروز مرگ زودرس کاهش می یابد.
 
با ده دقیقه پیاده روی در طول یک روز ...
سلامت شریان خود را تضمین می کنید.  شش ساعت نشستن در طول یک روز منجر به کاهش جریان خون در پاها شده و احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و سکته افزایش می یابد.

 

 

اگر می خواهید طول عمر شما افزایش یابد حداقل بیست تا بیست و پنج دقیقه در طول روز پیاده روی نمایید. هر چند در نهایت همه انسان ها پیر می شوند اما با پیاده روی و ورزش روند پیری به تعویق افتاده و حتی به طول عمر شما نیز افزوده می شود. این عادت ساده که می تواند به یکی از لذت بخش ترین اجزای زندگی روزانه شما تبدیل شود در صورت ادغام با دیگر انواع عادات سبک زندگی سالم مانند افزایش مصرف انواع سبزیجات، میوه جات و غلات کامل روند تخریب دی ان ای بدن را معکوس می کند. تحقیقات همچنین اثبات کرده اند که ورزش و پیاده روی منظم در بلند مدت منجر به ارتقا عملکرد درک و شناختی مغز شده و حتی قادر به تعویق انداختن روند تخریب سلول های مغزی و بروز آلزایمر می باشد.
هر چند تنها 20 دقیقه پیاده روی در طول روز را نمی توان نوعی ورزش محسوب کرد، اما در نهایت همین میزان پیاده روی اگر تبدیل به عادت روزانه شود مطمنا فواید بسیار زیادی را برای افراد به همراه خواهد داشت. این بیست دقیقه پیاده روی در طول روز یک تحرک ضروری برای همه افراد محسوب می شود. سن شروع این فعالیت مهم نیست، شما در هر سنی که شروع به پیاده روی کنید بدون شک از فواید آن بهره مند خواهید شد.

 

فواید پیاده روی را می توان به شکل زیر دسته بندی کرد:
• بخشی از فواید پیاده روی در این نهفته است که مانع افزایش مدت زمانی می شود که شما به صورت نشسته در طول روز می گذرانید. بیش از هشت ساعت نشستن در طول روز تا 90% منجر به افزایش احتمال ابتلا به دیابت، انواع بیماری های قلبی و سرطان می شود.
• تحقیقات همچنین اثبات کرده اند که دو دقیقه پیاده روی در طول هر یک ساعت تا 33% منجر به افزایش طول عمر افراد می شود.
• حداقل یک تا دو ساعت پیاده روی در طول روز با سرعت معمول احتمال بروز سکته در مردان را به یک سوم کاهش می دهد. و اگر این مدت به سه ساعت در روز افزایش یابد، احتمال بروز سکته تا دو سوم کاهش می یابد.
• پیاده روی منجر به افزایش ترشح اندروفین که نوعی مسکن طبیعی می باشد، می شود. این هورمون عامل ایجاد نشاط و حال خوب در ورزشکاران محسوب می شود. هر چه در طول روز بیشتر پیاده روی کنید، بیشتر از مزایای اندروفین برخوردار شده و خوش خلق تر خواهید بود
• پیاده روی همچنین منجر به افزایش کیفیت خواب، بهبود سلامت مفصل ها، گردش خون و کاهش ناتوانی جسمی بالای 65 سال می شود.


تحقیقات همچنین اثبات کرده اند که نیم ساعت پیاده روی در طول روز ممکن است که فواید ذیل را به همراه داشته باشد:
• کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی
• حفظ وزن متعادل و پیشگیری از چاقی
• کاهش احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ و سینه
• بهبود فشار خون و کاهش سطح قند خون
• افزایش سلامت روحی و ارتقا روحیه
• افزایش تعادل و هماهنگی میان اندام های بدن
• کاهش احتمال ابتلا به دیابت نوع دوم
• کاهش کلسترول خون
• کاهش احتمال ابتلا به پوکی استخوان
هر چه سرعت پیاده روی بیشتر باشد، بیشتر از مزایای آن برخوردار خواهید شد.

 

شیوه صحیح پیاده روی:


در ابتدای شروع پیاده روی به خصوص اگر ورزش جزو عادت روزانه شما نمی باشد، بهتر است با یک سرعت عادی و معمول شروع کنید و به تدریج بسته به میزان توانایی بدنی خود در طول چند روز تا چند هفته سرعت و مسافت پیاده روی خود را افزایش دهید. اما توجه داشته باشید که حفظ وضعیت بدنی مناسب برای برخورداری از مزایای پیاده روی بسیار مهم می باشد. اصول ذیل هنگام پیاده روی باید حتما رعایت شوند:


قبل از پیاده روی:
پنج تا ده دقیقه قبل از شروع پیاده روی گرم کنید تا ماییچه های شما برای ورزش آماده شوند.


در طول پیاده روی:
•    سر باید بالا قرار گیرد و دید شما باید فقط رو به جلو باشد نه اطراف.
•    عضلات گردن، شانه ها و کمر نباید منقبض باشند، این عضلات را آزاد کنید.
•    بگذارید دستان شما در دو طرف بدنتان آزادانه حرکت کنند. می توانید کمی آرنج های خود را نیز خم کنید.
•    ماییچه های شکم خود را کمی منقبض کرده، کمر خود را صاف نگه دارید و در ناحیه کمر به سمت جلو یا عقب قوس ایجاد نکنید.  
•    به آرامی به شیوه ای پیاده روی کنید که به ترتیب ابتدا پاشنه سپس نوک پای شما روی زمین قرار گیرد.


بعد از پیاده روی:
•    در انتهای پیاده روی، سرعت خود را کم کرده و حدود پنج تا ده دقیقه با سرعت آرام راه بروید تا ماییجه های شما به تدریج سرد شوند.
•    برای اتمام نهایی پیاده روی، بعد از سرد کردن، حتماً برخی از حرکات کششی را جهت کشش عضلات انجام دهید.


اصول دیگری که هنگام پیاده روی باید مد نظر داشته باشید:
•    قوس کفش باید مناسب باشد، پاشنه کفش باید محکم بوده و کف آن نیز  باید به اندازه کافی ضخیم و انعطاف پذیر باشد تا به عنوان محافظی در برابر ضربات عمل کند.
•    متناسب با آب و هوا سعی کنید راحت ترین نوع لباس های خود را برای پیاده روی انتخاب نمایید. اگر در طول شب به پیاده روی می روید ترجیحاً لباس هایی با رنگ روشن بپوشید تا قابل تشخیص باشید.
•    مسیر های سنگ فرش شده، ناهموار، پر از ترک، سنگ ریزه و موانع گزینه های مناسبی برای پیاده روی نمی باشند.
•    در صورتی که هوا برای پیاده روی مناسب نمی باشد، می توانید مراکز خرید بزرگ را برای پیاده روی انتخاب کنید.