خدمات ویژه
شماره های تماس: 7-03135548151
عضویت سريع

حاصل عبارت را در این کادر بنویسید.

روزه داری و اصول تغذیه

روزه داری و اصول تغذیه

روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان علاوه بر آثار روحی و معنوی، اثرات جسمانی بسیار ارزشمندی دارد. اما بدون شک زمانی می توان از تاثیرات مثبت روزه بهره مند شد که تغذیه در هنگام افطار و سحر منطبق با یک رژیم متعادل و متنوع باشد.
اگر روش صحیح تغذیه در ماه مبارک رمضان  اجرا نشود عوارض جسمی و یا عصبی حاصل می‌شود که روزه گرفتن را عامل آن ها محسوب می کنند و  باعث عدم تداوم روزه گرفتن می گردد.
میزان غذا خوردن :
یکی از مشکلات بسیاری از افراد مصرف حجم زیاد غذا در وعده افطاری است. حجم غذای افطار باید کم باشد تا امکان شام خوردن بدون اثر مضر جانبی وجود داشته باشد.
 حجم شام باید بنحوی کنترل شود تا هم امکان خوردن میوه و تنقلات مرسوم بعد از شام به معده فشار نیاورد و هم مشکلی در روند خواب پیش نیاید و نیز مانعی بر غذا خوردن در وقت سحر ایجاد نشود.

چگونه غذا خوردن

یکی از معضلات غذا خوردن در بسیاری از افراد در ماه مبارک رمضان، سریع خوردن غذا است که به دلیل محدودیت زمانی و یا استرس و عجله داشتن و یا به رسم عادت و یا گرسنگی است که به هر دلیلی باشد اثرات بدی روی دستگاه گوارش به جای می گذارد. در ادامه نکاتی در خصوص تغذیه درست در وعده سحر، افطار و شام ذکر شده است.

دانستنی های عمومی تغذیه در روزه داری:

        - حتماً در غذای افطار و به خصوص سحر میوه میل کنید. علاوه بر میوه‌جات فصل، از خیسانده برگه آلو، زردآلو، انجیر و مانند این­ها هم می­توان به عنوان میوه استفاده کرد.

       - استفاده از سبزی­ها و میوه­ها در هنگام افطار و همچنین در فاصله زمانی بین افطار تا سحر به دلیل اینکه منبع خوبی از فیبر هستند برای دستگاه گوارش بسیار مفید است و مانع بروز یبوست می­شود.

       - اگر در ماه رمضان دچار یبوست می‌شوید علاوه بر میوه­جات و سبزیجات و سالاد، از خورشت‌های ملین مثل خورشت آلو و خورشت‌های سبزی‌دار بیشتر استفاده کنید.

       - در طول زمان روزه از رفتن به حمام داغ، خون دادن و کارهایی که موجب ضعف و بی‌حالی می‌شود خودداری کنید.

       - از مصرف مواد غذایی پر ادویه خودداری کنید چون مصرف فلفل وادویه‌ها موجب احساس تشنگی درطول روز می‌شود.

       - کله‌پاچه و سیرابی موجب تشنگی زیاد می‌شود. لذا بهتر است مصرف نشود.

       - مصرف نوشابه‌های گازدار به طور کلی و در ماه مبارک رمضان به طور خاص ممکن است موجب تحریک در معده به خصوص درافراد مبتلا به التهاب معده (گاستریت) شود.

       - در ماه مبارک بیش از سایر اوقات به بهداشت دهان و دندان توجه کنید. حتماً بعد از صرف افطاری و سحری دندان‌های خود را به دقت مسواک کنید. باقی ماندن غذا لابه لای دندان‌ها را از علل ایجاد بوی بد در دهان است. دهان، پرمیکروب ترین محیط بدن از لحاظ تنوع میکروبی می‌باشد و این میکروب‌ها در اثر باقی ماندن غذا در دهان و دندان، گازهای مختلفی را در دهان تولید می‌کنند و ترشحات داخل دهان بر روی این گازها اثر می‌گذارد و بوی بد را در دهان به وجود می‌آورد. لذا رعایت بهداشت دهان و دندان، درمان بیماری‌های دندان و استفاده از نخ دندان و مسواک در هنگام سحر از مواردی هستند که می‌توانند برای پیشگیری از ایجاد بوی بد دهان در هنگام روزه داری موثر واقع شوند.

      - سالمندان اگر روزه می­گیرند باید مراقبت بیشتری بنمایند ذخیره آب در بدن سالمندان و کاهش قند خون ممکن است موجب سرگیجه شود و اینگونه سرگیجه ها اگر موجب افتادن شود برای سالمندان خطر آفرین است. مصرف میوه رنده شده، لبنیات خصوصاً شیر کم چرب، استفاده از انواع سوپ­ها در افطار و سحر و نوشیدن چای کمرنگ و مایعات و آبمیوه ها  برای آنان مفید است و می­تواند تعادل آب و املاح را برقرار کند.

      - برای بیماران مبتلا به بیماری­های گوارشی اجتناب از غذاهای پرادویه و مشاوره با پزشک برای دارو و رژیم غذایی توصیه می­شود.

      - افراد دیابتی باید با پزشک برای نوع و مقدار دارو مشورت کرده و رژیم غذایی مناسب و اقدامات احتیاطی برای روزه گرفتن در خلال این ماه انجام شود. معمولاً دیابت نوع دو با رعایت رژیم غذایی مناسب در ماه رمضان قابل کنترل می باشد.

   نکات ضروری برای وعده سحر

   نکات ضروری برای وعده افطار

   نکات ضروری برای وعده شام

گردآورنده: لیلا لقمانی(کارشناس تغذیه در کلینیک پورسینای حکیم)