خدمات ویژه
شماره های تماس: 7-03135548151

هشت غذایی که موجب افزایش طول عمر می شوند

 

هر چند زندگی جاودانه نصیب هیچ یک از ما نخواهد شد اما با تغییر عادات غذایی خود و اضافه کردن مواد غذایی ذکر شده در ادامه به رژیم غذایی می توانیم طول عمر و کیفیت زندگی خود را افزایش دهیم.


1. میوه ها و سبزیجات با رنگ روشن

تحقیقات اثبات کرده اند، افرادی که میوه و سبزیجات بیشتری مصرف می کنند، طول عمر بیشتری نسبت به افرادی که میوه و سبزیجات مصرف نمی کنند، دارند. هر چند همه میوه ها و سبزیجات برای بدن شما مفید می باشند، اما میوه ها و سبزیجات با رنگ روشن به علت دارا بودن رنگ دانه های طبیعی که رنگ روشنشان ناشی از این رنگدانه ها می باشد، قابلیت پیشگیری از بروز بسیاری از انواع سرطان ها را دارا می باشند.
مردم اهل اوکیناوا که طولانی ترین عمر و کم ترین میزان بیماری های قلبی و سرطان را بین مردم جهان دارند، از یک رژیم غذایی سرشار از انواع میوه ها و سبزیجات به خصوص سبزیجات با رنگ سبز تیره و زرد، پیروی می کنند.

 

2.شکلات تلخ:

شکلات می تواند موجب افزایش طول عمر شود. دانه های کاکائو سرشار از آنتی اکسیدان می باشند. طبق تحقیقات اثبات شده است که آنتی اکسیدان موجود در شکلات احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را به حداقل می رساند. اما در نظر داشته باشید که مصرف فقط یک تکه کوچک شکلات در روز برای بهره مند شدن از خواص آن کافی می باشد. همچنین توصیه می شود که بیشتر از شکلات هایی استفاده شود که بیش از 70% کاکائو داشته باشند. زیرا این شکلات ها حاوی میزان شکر کم تر و فلاونوئید بیشتری می باشند.


3. ماهی چرب:

مردم ژاپن طولانی ترین طول عمر در بین مردم جهان را دارند. بسیاری از محققان بر این باورند که رژیم غذایی سرشار از ماهی راز طول عمر طولانی مردم ژاپن می باشد. جایگزین کردن گوشت ماهی به جای گوشت قرمز فواید سلامتی بی شماری را برای فرد به همراه خواهد داشت، از جمله این که احتمال بروز بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی که بسیاری از آن ها مرتبط با مصرف بیش از حد گوشت قرمز می باشد، به حداقل می رسد.
ماهی های چرب مانند سالمون، ساردین و ... دارای خواص سلامتی بسیار زیادی می باشند.  این ماهی ها منابع غنی ویتامین آ و دی می باشند که نقش بسیار مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند. این ماهی ها همچنین سرشار از روغن امگا 3 می باشند. مصرف امگا 3 احتمال ابتلا به بیماری های قلبی، تخریب مغز و سکته مغزی را کاهش می دهد.
محققان همچنین اثبات کرده اند که دی اچ آ (DHA ) موجود در ماهی قادر به مقابله با بیماری آلزایمر می باشد. دی اچ آ سرعت رشد بیماری آلزایمر را کاهش می دهد، سلامت مغز را تضمین کرده و موجب افزایش کیفیت زندگی می شود.


4. چای سبز:

چای سبز فواید بسیار زیادی دارد. موجب بهبود و ارتقا سلامت قلب شده، فشار خون را تنظیم می کند، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و سطح کلسترول را کاهش می دهد. تحقیقات همچنین اثبات کرده اند که مصرف مداوم چای سبز که سرشار از فلاونوئید می باشد، می تواند احتمال ابتلا به سرطان را کاهش دهد. محققان سرطان در دانشگاه UCLA دریافتند که فلاونوئید موجود در چای سبز اثر بسیار زیادی در پیشگیری از سرطان ریه دارد.
یک تحقیق نشان داد میزان مرگ و میر در افرادی که در طول 11 سال روزی پنج تا شیش لیوان چای سبز می نوشند، نسبت به افرادی که روزی یک لیوان چای سبز می نوشند، 16 درصد کم تر می باشد.


5. روغن زیتون:

همه چربی ها برای بدن ما مضر نیستند، چربی های اشباع نشده یا غیر اشباع فواید سلامتی بسیار زیادی برای بدن دارند. این چربی ها خود به دو دسته تک اشباع نشده و چند اشباع نشده تقسیم می شوند. چربی های تک اشباع نشده باعث کاهش کلسترول شده و چند اشباع نشده که خود به دو دسته اسید چرب امگا ۳ و اسید چرب امگا ۶ تقسیم می‌شوند باعث کاهش فشارخون و بیماری های قلبی عروقی می‌گردند.
روغن زیتون حاوی چربی های تک اشباع نشده می باشد که برای حفظ سلامتی بسیار ضروری می باشند. مطالعات اثبات کرده اند که مصرف منظم روغن زیتون به علت دارا بودن فنول ها که ضد التهاب بوده و نوعی آنتی اکسیدان هستند،  منجر به کاهش احتمال ابتلا به سکته و بیماری های قلبی می شود.
روغن زیتون همچنین جز اصلی رژیم غذایی مدیترانه ای محسوب می شود که منجر به افزایش طول عمر می شود. تحقیقات اثبات کرده اند افرادی که به صورت منظم از یک رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی می کنند تا حدود بیست درصد دو تا سه سال به طول زندگی خود می افزایند.

 

6. سیر:

تحقیقات و شواهد موجود بر خواص ضد سرطانی مواد تشکیل دهنده سیر، روز به روز در حال افزایش می باشد. سیر همچنین حاوی عناصری می باشد که منجر به افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن شده و به از بین بردن مواد سرطان زا در بدن کمک می کند. به عنوان مثال دی آلیل سولفید، یکی از عناصر سیر، قادر به از بین بردن کارسینوژن ها در بدن می باشد. در صورت عدم نابودی کارسینوژن ها احتمال بروز سرطان افزایش می یابد. بر اساس تحقیقات، احتمال ابتلا به سرطان معده در افرادی که به صورت منظم سیر مصرف می کنند، نسبت به افرادی که به هیچ عنوان سیر مصرف نمی کنند، تا 50% کاهش می یابد.

 

 

7. کرنبری:
کرنبری نوعی میوه می باشد که بیشتر در نواحی شمالی کره زمین رشد می کند. این میوه سرشار از آنتی اکسیدان، عناصر ضد التهابی و ضد باکترایایی می باشد و قادر به تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد. نوعی ترکیب شیمیایی (فیتوکمیکال) در کرنبری و بقیه انواع میوه های قرمز و توت ها وجود دارد که با سرطان مقابله می کنند. طبق تحقیقی که دانشگاه کورنل صورت گرفته است، عصاره استخراج شده از کرنبری در طول چهار ساعت قادر به از بین بردن سلول های سرطانی پستان شد.

 

 

8. دانه های قهوه:
طی یکی از تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه اسکرانتون، فلاوونوئیدهای موجود در قهوه می توانند از بروز بیماری های قلبی پیشگیری کنند. دکتر وینسون که مسئول تحقیق صورت گرفته بود بر این باور است که آنتی اکسیدان ها نیروی مقاومتی بدن محسوب شده و بدن را از وجود مواد سمی و رادیکال های آزاد که در اثر تنفس اکسیژن و مصرف شکر ایجاد می شوند و در نهایت نیز منجر به بروز انواع بیماری های مزمن می شوند، حفاظت می کند.
آنتی اکسیدان های موجود در قهوه، از بروز برخی بیماری هایی که جان انسان را تهدید می کنند مانند سرطان، بیماری های قلبی، دیابت و سکته، پیشگیری می کنند و با آن ها مقابله می کنند. هر چند باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید که کافئین منجر به افزایش فشار خون می شود بنابراین در میزان مصرف آن باید دقت کنید.