خدمات ویژه
شماره های تماس: 5-03135112051

حقایقی در مورد ویتامین د

 

تصور کنید با مصرف فقط یک نوع ویتامین، می توانستیم در برابر دیابت، ام اس، سرطان، بیماری های قلبی و افسردگی مقابله کنیم، استخوان های مستحکم تر داشته باشیم یا حتی راحت تر وزن کم می کردیم. محققان بسیار امیدوارند که ویتامین د دارای چنین قابلیتی باشد. این ویتامین از طریق تابش نور خورشید بر پوست، از طریق مصرف برخی مواد غذایی و مکمل ها تولید می شود. در ادامه شما را با برخی از فواید این ویتامین آشنا خواهیم کرد.

 

 

1. ویتامین دی و استحکام استخوان ها:
ویتامین دی برای استحکام استخوان ها از دوران کودکی تا بزرگسالی ضروری می باشد. این ویتامین منجر به افزایش جذب کلسیم در بدن می شود. در بزرگسالان مصرف روزانه دز ثابتی از ویتامین د و کلسیم مانع بروز شکستگی های استخوانی می شود.
ویتامین دی مانع پرانتزی شدن پاها، بروز شکستگی ها و نرمی استخوان در کودکان می شود.

 

2. ویتامین دی و بیماری ام اس (مالتیپل اسکلروسیز):
بیماری ام اس یا مالتیپل اسکلروسیز در نواحی از کره زمین که کم تر تحت تابش خورشید هستند، شایع تر می باشد. این بیماری نوعی بیماری خود ایمنی می باشد که منجر به آسیب به اعصاب می شود. برای سال ها دانشمندان مشکوک به نوعی ارتباط میان نور خورشید، کمبود ویتامین د و بروز بیماری ام اس بوده اند. تحقیقات جدیدتر در مورد این قضیه اثبات گر وجود نوعی نقض ژنی نادر در برخی افراد می باشد که منجر به کاهش سطح ویتامین د بدن شده و احتمال ابتلا به بیماری ام اس را افزایش می دهد. البته هنوز اثبات نشده است که مصرف ویتامین د می تواند منجر به پیشگیری از بروز بیماری مالتیپل اسکلروسیز شود. تحقیقات در این خصوص همچنان ادامه دارد.

 

3. ویتامین دی و دیابت:
برخی تحقیقات اثبات کرده اند که میان بروز دیابت نوع یک و دو، با کمبود ویتامین دی ارتباط وجود دارد. هر چند هنوز به صورت قطعی اثبات نشده است که با مصرف این ویتامین می توان از بروز دیابت پیشگیری کرد.

 

4. ویتامین د و کاهش وزن:
طی تحقیقات اثبات شده است که افراد دارای اضافه وزن و چاق اغلب دچار کمبود ویتامن دی هستند. چربی های اضافی دسترس پذیری ویتامین دی را به بدن محدود می کنند. هنوز مشخص نیست که آیا چاقی خود موجب کاهش سطح ویتامین دی می شود یا نه اما یک تحقیق اثبات کرده است که با افزودن این ویتامین به رژیم غذایی فاقد کالری، فرایند کاهش وزن تسهیل می شود. 

 

5. ویتامین دی و افسردگی:
ویتامین دی  نقش بسیار مهمی در تکامل مغز و عملکرد آن بر عهده دارد. احتمال بروز افسردگی در افرادی که دچار کمبود ویتامین دی هستند، بیشتر می باشد.

 

5. خورشید چگونه موجب تولید ویتامین دی در بدن ما می شود؟
هنگامی که خورشید به پوست بدن شما برخورد می کند، بدن شما ویتامین دی تولید می کند. اگر رنگ پوست شما روشن باشد، با گذراندن 5 تا 10 دقیقه در آفتاب در اکثر روزهای هفته، قادر به تأمین ویتامین دی مورد نیاز بدن خود خواهید بود. اما روزهای ابری، فصل زمستان ( که نور خورشید کم است) و ضد آفتاب ها ( که برای حفاظت پوست و جلوگیری از بروز سرطان پوست بسیاری ضروری می باشند) مداخله گران فعال این فرآیند می باشند.

بزرگسالان و افراد پیر، همچنین افرادی که دارای رنگ پوست تیره می باشند قادر به تأمین ویتامین دی مورد نیاز بدن خود صرفاً از طریق تابش نور خورشید نمی باشند. طبق نظر متخصصان این کمبود را می توان از طریق مصرف برخی مواد غذایی حاوی ویتامین د و مکمل ها جبران کرد.

 

6. مواد غذایی حاوی ویتامین دی:
اکثر غذاهایی که ما مصرف می کنیم به صورت طبیعی حاوی ویتامین دی نیستند، اما برخی ماهی ها از جمله سالمون، ماکارل، اره ماهی غنی از ویتامین دی می باشند. برخی ماهی های پر چرب مانند تونا و ساردین نیز حاوی مقادیر کمی ویتامین دی می باشند. زرده تخم مرغ و جگر گاو نیز حاوی مقدار کمی ویتامین دی می باشند. برخی مواد غذایی مانند شیر، برخی انواع غلات صبحانه (سریال های صبحانه)، نان، آب پرتقال و ماست می توانند غنی شده از ویتامین دی باشند. در صورتی که این مواد غنی شده از ویتامین دی باشند، حتماً روی برچسب مواد تشکیل دهنده آن ها این امر ذکر خواهد شد. 

 

7. علل کمبود ویتامین دی در بدن:
• سن بالای 50
• رنگ پوست تیره
• قرار نگرفتن در معرض خورشید
• چاقی
• حساسیت به شیر یا عدم تحمل لاکتوز
• بیماری های کبد و سیستم گوارشی مانند بیماری کرون یا سلیاک

 

8. تشخیص کمبود ویتامین دی:
با تجویز یک آزمایش خون ساده، کمبود ویتامین دی تشخیص داده می شود.

 

9. میزان استاندارد مصرف ویتامین دی:
مصرف بیش از اندازه ویتامین دی می تواند منجر به افزایش سطح کلسیم خون شده و میزان زیاد کلسیم موجب آسیب رساندن به رگ های خونی، قلب و کلیه ها می شود. توجه داشته باشید که تأمین ویتامین دی از طریق خورشید هیچ گونه ضرری بری بدن ندارد زیرا بدن ما به محض ساخت ویتامین دی مورد نیاز از طریق نور خورشید، فرایند ساخت این ویتامین را متوقف می کند. اما این فرایند در مکمل ها صدق نمی کند. بنابراین توجه داشته باشید که مصرف مکمل های ویتامین دی باید تحت نظر پزشک و با راهنمایی وی باشد.

 

10. تداخل برخی داروها با ویتامین دی:
برخی داروها مانع جذب کافی ویتامین دی توسط بدن می شوند و با این ویتامین تداخل دارند. به عنوان مثال اگر شما همزمان با مصرف ویتامین دی از دیگوکسین که نوعی داروی قلب می باشد، استفاده کنید، سطح کلسیم خون شما افزایش یافته و منجر به ضربان نامنظم قلب می شود. بنابراین در صورتی که بیماری های دیگری نیز دارید و دارو مصرف می کنید، بهتر است قبل از مصرف ویتامین دی با پزشک خود مشورت کنید.

.

 

11. ویتامین دی و سرطان:
برخی تحقیقات اثبات کرده اند که ویتامین دی می تواند منجر به پیشگیری از سرطان پستان و پروستات شود. هر چند هنوز به صورت قطعی نمی توان صحت این قضیه را اثبات کرد اما افرادی که دچار کمبود ویتامین دی هستند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پستان و پروستات قرار دارند.
همچنین برخی محققان ادعا کرده اند که ویتامین دی منجر به افزایش احتمال ابتلا به سرطان پانکراس می شود.
تحقیقات همچنین اثبات کرده اند که سطح بالای ویتامین دی در خون منجر به کاهش احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ (کولون) می شود.
در نهایت، حفظ وزن متعادل، فعالیت ورزشی مداوم و یک رژیم غذایی سالم می تواند منجر به پیشگیری از بروز بسیاری از سرطان ها شود. 

.


12. ویتامین دی و بیماری های قلبی:
احتمال ابتلا به بیماری های قلبی، حمله قلبی و سکته در افرادی که دارای کمبود ویتامین دی می باشند، بیشتر است. هر چند هنوز نمی توان به صورت قطعی اثبات کرد که با افزایش مصرف ویتامین دی، می توان احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش داد و این که چه میزان ویتامین دی باید مصرف کرد زیرا افزایش بیش از حد ویتامین دی منجر به آسیب به رگ های خونی و قلب می شود.

.

 

13. ویتامین دی و برخی از بیماری های روحی روانی
اکثر بزرگسالان با کمبود ویتامین دی مواجه هستند. تحقیقات اثبات کرده اند که اکثر بزرگسالان با کمبود ویتامین دی بیشتر از افرادی که دچار کمبود ویتامین دی نمی باشند، دچار مشکلاتی در حافظه، توجه به محیط اطراف، تمرکز، استدلال منطقی و ... می شوند.