خدمات ویژه
شماره های تماس: 7-03135548151

وعده سحر

اهمیت وعده سحری در روزه داری
 

وعده سحری را به هیچ وجه فراموش نکنید، زیرا این وعده غذایی، مواد مغذی لازم و انرژی مورد نیاز برای تمرکز و فعالیت روزمره را تامین می­کند. اشخاصی که بدون سحری اقدام به روزه گرفتن می­کنند در طول روز دچار افت قند خون، کاهش تمرکز و توان کاری می­شوند این عوارض هیچ ارتباطی به روزه گرفتن ندارد و نتیجه تغذیه نامناسب است. اگر سحری سبک­تر باشد، احساس سنگینی، کسالت و خواب آلودگی کمتر بروز کرده و شخص فعالیت روزانه را با نشاط بیشتری آغاز می­کند.

          - حتماً برای صرف سحری، کمی زودتر از خواب برخیزید تا ضمن استفاده از برکات معنوی ساعات سحر و مناجات، بدون عجله و با آرامش سحری بخورید. حتی اگر میل به خوردن غذا ندارید، آب، چای، شیر و مانند این‌ها را فراموش نکنید.

          - در هنگام سحر از مواد غذایی دیر هضم حاوی کربوهیدرات های پیچیده و دارای فیبر مانند غلات کامل، حبوبات، سیب زمینی و سبزیجات به جای  قند، مربا، برنج و نان­های سفید و فانتزی استفاده کنید. غذاهای دیرهضم به دلیل داشتن فیبر زیاد، معمولاً هشت ساعت در دستگاه گوارش می مانند در حالیکه غذاهای زود هضم، سه تا چهار ساعت در معده می مانند و فرد خیلی زود احساس گرسنگی خواهد کرد.

           - از خوردن نوشابه­های شیرین و گازدار در سحر پرهیز کنید.

         - توجه داشته باشیدکه از مصرف مقادیر زیاد نوشیدنی­های کافئین دار مانند قهوه، چای و نوشابه به خصوص در هنگام سحر باید اجتناب نمایید چون کافئین موجود در این نوشیدنی­ها باعث دفع زیاد ادرار و در نتیجه کم آبی و از دست دادن مواد معدنی مورد نیاز بدن در طول روز می شود.

         - توصیه می شود در وعده سحری مقدار مناسبی سبزی های مختلف مصــرف شود. سبزی ها با دارا بودن مواد مغذی مختلف و آب، علاوه بر تامین ویتامین­ها و املاح مورد نیاز بدن، از تشنگی فرد در طول روز جلوگیری می­کنند.

          - مصرف مواد غذایی پرچرب، شیرین و سرخ شده در وعده سحری توصیه نمی­شود. مصرف مواد غذایی شیرین با تحریک انسولین موجب ورود قند خون به داخل سلول ها و در نتیجه کاهش قند خون می شوند. به این ترتیب مصرف مـــواد غـــذایی شیرین و حاوی قندهای ساده در وعده سحری موجب می شود شخص زودتر گرسنه شود.

گردآورنده: لیلا لقمانی(کارشناس تغذیه در کلینیک پورسینای حکیم)