خدمات ویژه
شماره های تماس: 7-03135548151

غذاهای مفید و مضر برای کبد

.

.

 

 

1.مواد غذایی حاوی فیبر به خصوص جو دوسر (یولاف) را به رژیم غذایی خود بیفزایید:
مواد غذایی حاوی فیبر بالا مانند غلات منجر به بهبود عملکرد کبد می شوند. البته توجه داشته باشید که بهتر است از غلات سبوس دار به جای غلات تصویه شده استفاده کنید.
تحقیقات اثبات کرده اند که مصرف مداوم جو دوسر که منبعی سرشار از فیبر می باشد، به شما در سوزاندن چربی های شکم و کاهش وزن کمک کرده و منجر به افزایش و حفظ سلامت کبد می شود. صبحانه های تهیه شده با جو دو سر یک انتخاب غذایی عالی برای شروع روز شما می باشند.

 

 

2. از مصرف غذاهای چرب بپرهیزید:
سیب زمینی سرخ شده، همبرگر و غذاهایی از این قبیل سلامت کبد را به خطر می اندازند. مصرف مداوم غذاهای چرب در عملکرد کبد اختلال ایجاد کرده و طی مدت زمان طولانی منجر به بروز سیروز کبدی یا زخم کبد می شوند. از این پس سعی کنید انتخاب های غذایی هوشمندانه داشته باشید.

برای مطالعه بیشتر: روش هایی موثر در کاهش کلسترول، مواد غذایی تأثیرگذار بر کاهش کلسترول و سلامت قلب    

 

 

3. مصرف سبزیجات به خصوص کلم بروکلی را افزایش دهید:
اگر به سلامت کبد خود اهمیت می دهید میزان مصرفی روزانه سبزیجات خود را افزایش دهید. بروکلی می تواند یکی از این انتخاب های غذایی باشد. برخی از تحقیقات اثبات کرده اند که مصرف مداوم این سبزی مانع بروز کبد چرب غیر الکلی می شود. کلم بروکلی را می توانید به صورت آب پز یا خام در سالاد استفاده کنید یا آن را همراه با مقداری سیر در روغن زیتون تفت داده و میل کنید.  

 

 

4. روزانه حداقل یک فنجان قهوه بنوشید:

مصرف قهوه برای کبد شما مفید می باشد. برخی تحقیقات اثبات کرده اند که نوشیدن دو تا سه فنجان قهوه در طی روز می تواند کبد شما را در برابر اثرات رژیم غذایی ناسالم محافظت کند. همچنین برخی از تحقیقات اثبات کرده اند که مصرف قهوه احتمال ابتلا به سرطان کبد را کاهش می دهد.

برای مطالعه بیشتر: تأثیر کافئین بر قند خون 

 

5. مصرف شکر را کاهش دهید:

مصرف میزان بسیار زیاد شکر و تنقلات شیرین اثرات بسیار بدی بر کبد شما خواهد داشت. یکی از وظایف کبد تبدیل شکر به چربی می­باشد. اگر شما در مصرف شکر و تنقلات شیرین زیاده­ روی نمایید، کبد شما میزان بسیار زیادی چربی تولید می­کند که مورد نیاز بدن شما نمی­باشد و در صورتی که این روند متوقف نشود، در طولانی مدت بیماری کبد چرب ایجاد می­شود. بنابراین سعی کنید همواره به میزان مصرف شکر و تنقلات شیرین دقت کنید.

 

 

 

6. چای سبز بنوشید:
چای سبز حاوی نوعی آنتی اکسیدان به نام کاتچین می باشد. تحقیقات اثبات کرده اند این آنتی اکسیدان مانع بروز برخی از انواع سرطان ها از جمله سرطان کبد می شود. برای اثر گذاری بهتر پس از دم کردن چای سبز، آن را تا سرد نشده است مصرف کنید. چای سبز سرد حاوی مقادیر کم تری از کاتچین می باشد

 

 

7. مصرف روزانه آب را افزایش دهید:
سعی کنید از این پس به جای مصرف انواع مختلف نوشیدنی ها حاوی شیرین کننده های مصنوعی مانند پپسی، کوکا کولا و .... آب مصرف کنید. با این کار شما قدم بزرگی در جهت کاهش وزن برداشته و با حفظ وزن متعادل، سلامت کبد خود را تضمین خواهید کرد.

 

8. مصرف انواع مغزهای خوراکی به خصوص بادام را فراموش نکنید:
مغزهای خوراکی به خصوص بادام منابع غنی از ویتامین ای می باشند. تحقیقات اثبات کرده اند که ویتامین ای محافظ کبد بوده و احتمال بروز بیماری کبد چرب را به حداقل می رساند. بادام همچنین برای حفظ سلامت قلب مفید می باشد. از این پس هر بار احساس گرسنگی کردید می توانید تعدادی بادام مصرف کرده یا آن را همراه با سالاد خود میل کنید.  

 

 

9.مصرف نمک را کاهش دهید:
احتمالاً شما بیش از اندازه مورد نیاز بدن خود نمک مصرف می کنید. مصرف بیش از اندازه نمک موجب بروز سیروز یا زخم کبد می شود. برای کاهش میزان مصرف نمک، مصرف غذاهای فرآوری شده مانند سوسیس یا کالباس را کاهش دهید و به جای مصرف سبزیجات کنسرو شده از انواع طبیعی و کنسرو نشده آن ها استفاده کنید.

 

 

10. اسفناج را به رژیم غذایی خود بیفزایید:
سبزیجاتی مانند اسفناج حاوی نوعی آنتی اکسیدان قوی به نام گلوتاتیون می باشند که منجر به بهبود عملکرد کبد می شوند. این سبزی را می توانید هم در سالاد مصرف کنید و هم به صورت جداگانه با سیر و روغن زیتون.

 

 

11. به خواص ادویه جات توجه کنید:
برخی از انواع ادویه جات مانند پونه کوهی و رزماری و موثر بر سلامت قلب و کبد می باشند. سعی کنید از آن ها به وفور در تهیه غذا استفاده کنید. این ادویه جات حاوی مواد پلی فنول می باشند. پلی فنول ها شامل آنتی اکسیدان، ضد التهابی و ضد سرطان می باشند.

برای مطالعه بیشتر: زرد چوبه جایگزینی قدرتمند برای برخی داروهای پر استفاده 

.

.ویراستار علمی: لیلا لقمانی، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی