خدمات ویژه
شماره های تماس: 5-03135112051

سوالات خود را بیابید

1. علت این که با نخوردن صبحانه تا زمان نهار اشتهای فرد کم می باشد چیست؟

گرسنگی و سیری مکانیسم های فیزیولوژیک هستند که تحت تأثیر عوامل مختلف مانند کاهش قند خون، شرایط محیطی، روحی- روانی هستند و تا حدود زیاد قابل تطابق با شیوه زندگی ما هستند همانگونه که شاید در ابتدای ماه رمضان، فرد روزه دار شرایط گرسنگی و تشنگی را بهتر درک می کند اما به بتدریج این حساسیت در اواسط یا اواخر ماه رمضان برای فرد روزه دار کمتر می شود، فردی هم که متاسفانه عادت به نخوردن صبحانه دارد به سرعت و تا حدودی به این شرایط عادت می کند. اما نوع خوراکی هایی هم که در یک وعده غذایی مانند صبحانه مصرف می شود بشدت بر ایجاد گرسنگی در ساعات بعدی تاثیر دارد به بیان دیگر مصرف کیک یا شیرینی در صبحانه با چای به مفهوم یک صبحانه صحیح و سالم نیست و در فاصله زمانی کوتاهی منجر به ایجاد گرسنگی خواهد شد بنابراین انتخاب و مصرف خواکی های سالم از چهار گروه غذایی اصلی احساس سیری بسیار طولانی تری را ایجاد خواهد کرد و مشکل شما را حل می کند.

2. برای کوچک کردن شکم، توصیه تغذیه ای مناسب کدام است؟

بزرگ بودن شکم اغلب در اثر تجمع چربی در این ناحیه است، اگر چه گاهی از اوقات، بزرگ بودن این ناحیه در اثر بزرگی کبد، تجمع دائمی گازهای دستگاه گوارش، اسیت و یا برخی از بیماری های دیگر است. هنگامی که بزرگی شکم ناشی از تجمع چربی فراوان باشد، داشتن رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی، می تواند به کاهش چربی در این ناحیه کمک بسزایی نماید. لازم به ذکر است که در مدت زمانی که به آرامی چربی در این منطقه تجمع می یابد و سایز شکم به آرامی افزایش می یابد، پوست شکم نیز به مرور جا باز می کند تا بتواند شکم بزرگ شده را به خوبی بپوشاند. زمانی که با تلاش فرد، چربی های زیر پوست تحلیل می روند، پوست نمی تواند بلافاصله مانند فنری خود را جمع کند تا شکم کوچک گردد. در واقع، مدتی (حتی چند ماه) وقت لازم است که پوست شکم بتواند خود را بخوبی جمع کند و سایز شکم بخوبی کوچک شود. داشتن ورزش های خاص ناحیه شکم (مثل دراز و نشست) به همراه رژیم، می تواند به کوچک شدن شکم کمک کند. ضمناً متخصصین پوست می توانند موادی را تجویز کنند که کمک کند سایز پوست شکم سریعتر کوچک شود؛ با این حال، این مواد نیز فقط ظاهر پوست را کوچک می کنند و لازم است مدتی بگذرد تا سایز واقعی پوست شکم، کوچک شود. بنابراین، به دارندگان شکم بزرگ توصیه می شود از رژیم غذایی مناسبی پیروی کنند تا علاوه بر کاهش جدی گازهای دستگاه گوارش، به همراه فعالیت ورزشی به لاغر شدن سایز شکم منجر شود. رژیم غذایی خاص هر فرد با توجه به سن و جنس و وضعیت فیزیولوژیکی اش، توسط رژیم شناس بطور اختصاصی تعیین می گردد و ارائه یک رژیم به تمام خوانندگان عزیز امکان ندارد. ضمنا هیچ غذای خاصی وجود ندارد که خوردن یا نخوردن آن بتواند صرفا و مستقیما بر روی سایز شکم اثر بگذارد.

3. چگونه می توانم متوجه شوم وزنم مناسب است؟

با محاسبه شاخص توده بدن (BMI); از طریق تقسیم وزن فرد به کیلوگرم بر توان دوم قدش (x2) به متر بدست می آید.
اگر زیر 20 سال هستید باید پس از محاسبه، به جداول توده بدن مناسب 2 تا 20 سال مراجعه کنید و اگر50 تا 20 ساله هستید، در صورتی که شاخص توده بدنی شما  کم تر از 18.5 باشد، کم وزن دارید، اگر شاخص توده بدنی شما بین 25-18.5 شد، در جاده سلامتی هستید و اگر بین 30- 25 شد اضافه وزن و در صورتی که بالای 30 شد دچار چاقی می باشید.
برای سنین بالای 50 سال کمی محدوده جاده سلامتی بالاتر می رود و مثلا در 70 سالگی تا شاخص توده بدنی 27 مجاز محسوب می گردد.

4. آیا مصرف مکمل های لاغری به شکل قرص و ... مجار است؟

مهم ترین اصل در جهت کسب سلامتی و داشتن وزن مناسب، اصلاح الگوی زندگی است که شاخه های متعدد دارد ولی مهم ترین آن ها داشتن تغذیه درست، تحرک بدنی مناسب، داشتن و کنترل مسائل روحی روانی و خواب مناسب است، اگر کسی بتواند در این مسائل عیوب خود را بر طرف کرده و خود را به ایده آنها تا حد امکان، نزدیک کند، نیاز به هیچ مکملی برای لاغر شدن ندارد، در صورت رعایت موارد سبک زندگی و در صورت نیاز می توان از مکمل های مجاز و به مورد با مشورت مشاور تغذیه کمک گرفت ولی اگر سبک زندگی دچار اشکال باشد، هیچ مکملی نمی تواند شما را به لاغری پایدار و برگشت ناپذیر برساند.

5. میزان کالری هر فرد به چه نحوی محاسبه می گردد؟

بر اساس وزن، قد، سن، جنس و تحرک و در صورت تب، سوختگی و برخی از موارد ضریب استرس نیز اضافه می گردد.

6. به صورت کلی (و نه موردی) به چه مکمل هایی نیاز داریم؟

 خانم لیلا لقمانی، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی