خدمات ویژه
شماره های تماس: 7-03135548151
عضویت سريع

حاصل عبارت را در این کادر بنویسید.

وعده افطار

 

چگونه روزه خود را افطار کنیم و از چه مواد غذایی در این وعده استفاده کنیم؟

 

افطار نباید شامل غذاهای اصلی، حجیم و سنگین باشد چون معده مدتی خالی بوده و نبایستی به یکباره آنرا به فعالیت واداشت و از طرفی دیگر باید معده آمادگی پذیرش شام را داشته باشد.

هنگام افطار از آغاز کردن غذا با آب سرد، نوشابه و مانند اینها جداً خودداری کنید. بهتر است روزه را با شیر کم چرب یا آب ولرم، خرما و چای کم رنگ باز کرده و به تدریج از مواد غذایی سبک مانند نان و پنیر، گردو و سوپ­های سبک که فشار چندانی به معده وارد نمی­کنند استفاده کنید.

          - مصرف مواد غذایی شیرین، اما با قند طبیعی (مانند خرما، کشمش ) در هنگام افطار بسیار ضروری است چرا که بدن به خصوص سلول های مغز نیاز زیادی به دریافت منابع انرژی به شکل گلوکز دارد.

         - مصرف خرما در ماه مبارک رمضان در تنظیم قند خون بسیار مفید است زیرا خرما منبع خوبی از مواد مغذی ، قند ، فیبر و پتاسیم است.   

         - از خوردن آجیل، بستنی، چیپس، لبنیات پر چرب و  زولبیا و بامیه در افطاربپرهیزید.  در خوردن شیرینی جات در موقع افطار افراط نکنید که موجب اضافه وزن و چاقی می شود.

         - نمونه یک افطاری مناسب عبارتست از: 2 عدد خرما- یک فنجان چای کم رنگ  یا آب میوه طبیعی، یک کاسه فرنی، یک کاسه سوپ سبزیجات، یک برش نان بربری یا سنگک، نصف قوطی کبریت پنیر، سبزی خوردن یا سالاد

گردآورنده: لیلا لقمانی(کارشناس تغذیه در کلینیک پورسینای حکیم)